המדיה החברתית כמנוע צמיחה לחנויות וירטואליות - איך לרתום את הכוח לטובתך
עידן הרשתות החברתיות מביא עמו מהפכה של ממש בעולם הקמעונאות המקוונת. כיום, מעל 4.2 מיליארד משתמשים ברחבי העולם (יותר מ-53% מאוכלוסיית כדור הארץ) פעילים במדיה החברתית, ומבלים שם בממוצע כ-2.5 שעות מדי יום. עבור עסקים שבונים חנות וירטואלית, מדובר על קהל אדיר בעל פוטנציאל רכישה עצום. יתר על כן, הרשתות החברתיות מאפשרות להגיע ללקוחות בדרכים חדשות ויצירתיות, וליצור עמם קשר אישי ומשמעותי יותר. אז איך ניתן לרתום את הכוח העצום של הפלטפורמות הללו כדי להגדיל תנועה, מכירות ומודעות מותגית?
בחירת הפלטפורמות הנכונות לקהל היעד
הצעד הראשון והחשוב ביותר בבניית אסטרטגיית מדיה חברתית יעילה הוא הבנה מעמיקה של קהל היעד ובחירת הפלטפורמות המתאימות להן. כל אחת מהרשתות הגדולות (פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק וכו') מאופיינת בדמוגרפיה, סגנון וטווח קשב ייחודיים, המכתיבים לעסק את סוג התוכן ואופי הפעילות בה.
למשל, בעוד שאינסטגרם מתאימה יותר למוצרים ויזואליים, בעלי אפיל "אופנתי" ופונה לקהל צעיר ברובו, לינקדאין מתמקדת בתוכן מקצועי ועסקי ופונה לקהל מבוגר יותר. בהתאם, בבניית חנות וירטואלית למותג אופנת נשים צעירות נרצה לרכז את מרבית המאמצים באינסטגרם, בעוד שעבור מוצרי B2B עדיף להתמקד בלינקדאין.
על פי סקר Digital 2021, הפלטפורמות החברתיות הנפוצות ביותר בישראל הן יוטיוב (84.7% מהמשתמשים), פייסבוק (82.8%), ווטסאפ (82%) ואינסטגרם (65%). עבור רוב העסקים המקומיים, ההתמקדות צריכה להיות בערוצים אלו תוך מתן דגש לפייסבוק ואינסטגרם ככלים הקמעונאיים המרכזיים.
קידום ממומן VS אורגני - הדרך ליצירת חשיפה
לאחר שבחרנו את הפלטפורמות הרלוונטיות לנו, נרצה לייצר בהן חשיפה מקסימלית לחנות הווירטואלית ולמוצרים שלנו. ישנן שתי דרכים עיקריות לעשות זאת - קידום ממומן וקידום אורגני.
קידום ממומן משמעותו השקעה כספית בפרסום ממוקד בפלטפורמות. כל הרשתות הגדולות מציעות מערכות פרסום עוצמתיות, המאפשרות למקד מסרים לפלחי קהל מאוד ספציפיים על בסיס מגוון פרמטרים כמו מיקום, גיל, תחומי עניין ואפילו הרגלי רכישה. היתרון של פרסום ממומן הוא היכולת להגיע במהירות לקהלים גדולים תוך שליטה במסר, ולעקוב אחר ביצועי הקמפיינים בזמן אמת.
קידום אתרים אורגני לעומת זאת כולל כל פעולה שמייצרת חשיפה ללא תשלום - למשל שיתוף תוכן מעניין, יצירת אינטראקציה עם העוקבים, או עידוד לקוחות לתייג ולהמליץ על המותג. הקידום האורגני הוא תהליך ארוך יותר הדורש השקעה רבה יותר של זמן ומשאבים, אך הוא חיוני ליצירת אמון, מעורבות וקהילה של לקוחות נאמנים לטווח הארוך.
עבור מרבית החנויות הווירטואליות, השילוב בין שתי האסטרטגיות הוא המתכון המנצח. בדרך כלל מומלץ להשקיע כ-70% מהמשאבים בקידום אורגני ו-30% בפרסום ממומן, כדי לייצר איזון בין מיתוג לבין תוצאות מכירה מיידיות.
בניית מעורבות ומערכות יחסים עם העוקבים
על מנת להצליח לטווח הארוך ברשתות החברתיות, עסקים חייבים לייצר מערכת יחסים של אמון עם העוקבים. זה אומר להשקיע באופן עקבי ויום-יומי בתוכן מעניין, חדשני ומועיל ללקוח, ולא רק לדחוף מסרים שיווקיים ומבצעים. ככל שנעניק יותר ערך בפלטפורמות, נזכה ליותר תשומת לב ומעורבות מצד הקהל.
דוגמה מצוינת לבניית מעורבות בפלטפורמה היא חברת אופנת הגלישה האוסטרלית Billabong עם למעלה מ-2.4 מיליון עוקבים באינסטגרם. החברה לא מסתפקת בתמונות "קטלוגיות" של בגדים, אלא משתפת תכנים מרתקים על תרבות הגלישה, סרטוני הדרכה, ראיונות עם גולשים מקצועיים ועוד. כמו כן, היא מזמינה כל העת את העוקבים לשתף תכנים ולתייג את המותג. באופן זה נוצרת תחושת שייכות וקהילה אמיתית שתורמת מאוד למיתוג ולמכירות.
דרך יעילה נוספת לחזק את הקשר עם העוקבים היא על ידי אינטראקציה ישירה - למשל מענה מהיר לתגובות ולשאלות, שיתוף של תכנים שיוצרים המשתמשים, או קיום מפגשים וירטואליים בשידור חי. ככל שנגלה יותר אכפתיות ונוכחות, כך נחזק את הנאמנות ונעודד לקוחות להפוך לשגרירים של המותג.
מכירה ישירה דרך הרשתות החברתיות
ההשפעה של המדיה החברתית על חנויות וירטואליות אינה מסתכמת רק בחשיפה וחיזוק המיתוג. כיום, הפלטפורמות מציעות גם אפשרויות מכירה ישירה דרכן. כלומר, המשתמשים יכולים לצפות במוצר, לקרוא מידע ולבצע רכישה מבלי לעזוב את האפליקציה. פיצ'ר זה הופך את תהליך הרכישה לחלק ואינטואיטיבי, ומגדיל משמעותית את אחוזי ההמרה למכירה.
אחת הפלטפורמות המתקדמות ביותר בתחום מכירות ה-Social Commerce היא אינסטגרם. לחנויות וירטואליות קיימת אפשרות לתייג מוצרים בפוסטים ובסטוריז, כך שהמשתמש יקבל מידע מפורט עם הקלקה על התמונה ויוכל לעבור לרכישה ישירות. כמו כן, קיימת אפשרות להצגת קטלוג מוצרים שלם, דפי נחיתה לאיסוף לידים ועמודי מסחר מותאמים אישית.
בפייסבוק, לעומת זאת, ניתן להטמיע כפתורי רכישה ומוצרים בפוסטים, וכן לבנות חנויות מובנות בתוך עמודי העסק. חשוב לציין כי העמלות על מכירות דרך פייסבוק נמוכות משמעותית בהשוואה למרקטפלייס כמו איביי או אמזון.
סטטיסטיקות מצביעות על כך שכ-55% מהצרכנים גילו מוצר לראשונה דרך הרשתות החברתיות, וכ-71% מהם ציינו כי סביר עד סביר מאד שירכשו מוצר שפגשו שם. אין ספק שאימוץ אסטרטגיית סחר חברתי יכולה להניב פירות משמעותיים בעת בניית חנות וירטואלית.
סיכום - רתימת עוצמת המדיה החברתית לצמיחת העסק
ככל שהשימוש ברשתות החברתיות הולך וגדל, כך גם ההשפעה שלהן על הצלחתן של חנויות וירטואליות. עבור בעלי עסקים, זוהי הזדמנות חסרת תקדים לייצר נוכחות מותגית, לבנות יחסי אמון עם קהל היעד ולהגדיל משמעותית את המכירות באופן ישיר.
הצלחה בזירה זו דורשת אסטרטגיה מוקפדת, תוכן מעניין ומשתף, השקעה עקבית באינטראקציה ואימוץ של טכנולוגיות מתקדמות כמו פתרונות סחר חברתי. עסקים שיפנימו את הכללים החדשים, ישקיעו את המשאבים הנדרשים ויתאימו את עצמם לשינויים התכופים בפלטפורמות - הם אלו שייהנו מצמיחה מואצת.
הקמת חנות וירטואלית היא קריטית, אך לא מספיקה בפני עצמה בנוף התחרותי של ימינו. השילוב בין אתר מכירות איכותי לבין נוכחות חזקה ומלהיבה ברשתות החברתיות הוא שיוצר את נוסחת הקסם לבידול ולהצלחה בטווח הארוך.
זכרו, המדיה החברתית היא לא רק ערוץ שיווקי; היא מזמנת לכם שיח דו-כיווני ישיר עם קהל הלקוחות, תובנות עמוקות על צורכיהם ורצונותיהם, יכולת להדהד את הערכים והאישיות של המותג שלכם. נצלו אותה נכון, והשמיים הם הגבול.
רוצים ללמוד כיצד לנצל את הכוח של הרשתות החברתיות כדי להצעיד את העסק שלכם קדימה? צרו איתנו קשר לייעוץ ראשוני ללא התחייבות. נשמח לשתף אתכם בידע ובניסיון שצברנו בניהול קמפיינים מנצחים ובבניית נוכחות מותגית מרשימה.