טרנספורמציה בענף הרכב: שבירת מוסכמות בנות 100 שנה בעזרת יכולות מסחר מקוון
חווית הבעלות והנהיגה של מכונית משתנה במהירות. בין אם מדובר ברכב מוגדר תוכנה (SDV) או ברכב מחובר, יצרני הרכב המקוריים (OEMs) עוברים שינויים משמעותיים כדי להציע את מה שהלקוחות מצפים כיום: "סמארטפונים על גלגלים", כפי שמגדירה זאת חברת הייעוץ McKinsey.
המעבר הזה מתרחש כבר שנים, הן בקדמת הבמה והן מאחורי הקלעים. מאמרו המפורסם של מארק אנדריסן מ-2011, "Why Software is Eating the World", הדגיש את תעשיית הרכב כאחת שבה התוכנה צורכת חלק ניכר משרשרת הערך. עם זאת, הקצב של השינוי הזה היה בלתי צפוי, כאשר יצרניות הרכב מתאימות ללא הרף את ההצעות שלהם, חושבות מחדש על ממשקי המשתמש ומפתחות שירותי מנוי כתגובה להעדפות הצרכנים המשתנות.
OEM ישראליות כמו סייברוויז'ן ומובילאיי נמצאות בחזית המהפכה הזו, ומספקות טכנולוגיות תוכנה מתקדמות לרכב האוטונומי וליכולות קישוריות מתקדמות. שיתופי פעולה שלהן עם יצרניות גלובליות מבשרים על עתיד בו כלי הרכב צמודים עטורי הטכנולוגיות ישראליות.
מסחר דיגיטלי והחוויה האוטומוטיבית המודרנית
מעבר לרכב עצמו, עם הפוטנציאל למסחר תוך-רכבי ועדכונים אלחוטיים המפחיתים ביקורים במוסך ומציגים פונקציונליות חדשה, יש ציפייה שהאינטראקציות עם מותג רכב לאורך כל מחזור החיים של המוצר יהיו חלקות. זה לא מעשה פשוט בתעשייה שהוגדרה באופן מסורתי על ידי מודל הדילרים הפיזי שלה.
מסחר מקוון מציע ליצרניות רכב הזדמנות לפצות על חסרונות תהליך הרכישה המסורתי, שנתפס לעתים כמאתגר ולא נעים עבור הלקוחות. דוגמאות לכך יכולות להיות בניית חנות וירטואלית משלימה להצגת המודלים, מחשבון מחיר אונליין, זימון נסיעת מבחן או אפילו רכישת רכב מאונליין עם משלוח עד הבית.
משימה מסיבית עבור יצרני הרכב
המסחר הדיגיטלי מציב אתגר משמעותי עבור ענף הרכב, כפי שמודגש על ידי דני פזיק, מוביל גלובלי לרכב וניידות בחברת Valtech, אשר משתפת פעולה עם יצרני רכב בשיפור יכולות המסחר שלהם.
"יש לך את חתיכת המסחר תוך-רכבית, את חתיכת המסחר המקדימה (כלומר, רכישת הרכב), ואת חתיכת המסחר המסורתית יותר שלאחר המכירה - כל אלה הן חוויות המנוהלות באופן עצמאי בתוך יצרן הרכב הטיפוסי", אומר פזיק. "מנקודת מבט של הלקוח, הן לא צריכות להיות."
עבור יצרני הרכב המסורתיים, בניית חנות וירטואלית שתשלב את כל נקודות המגע הללו לכדי חוויה הוליסטית היא משימה מאתגרת. היא דורשת שבירת סילואים ארגוניים מושרשים, כמו הפרדה בין שיווק ומכירות מצד אחד, להנדסה וטכנולוגיה מצד שני. בכדי לספק חוויית בעלות חלקה, על כל היחידות הללו לעבוד בתיאום הדוק.
התפתחות חווית רכישת הרכב
הרצון לספק נוחות ללקוחות הוא המנוע העיקרי להתפתחות בחווית רכישת הרכב. עם זאת, המעבר ממודל עסקי מסורתי מצליח לסוג מוצר חדש עם יכולות משופרות הוא מאתגר. פזיק משווה זאת למאבקים שחוו יצרני טלפונים ניידים מבוססים כמו נוקיה ובלקברי בשחר עידן הסמארטפונים, כאשר מתחרים חדשים עם תפיסות שונות שיבשו את השוק.
דוגמה מוצלחת לניצול המסחר האלקטרוני בתעשיית הרכב היא טסלה. בעוד שהבסיס של המעריצים הנאמנים שלה נבנה עוד לפני שמערכות המולטימדיה הפכו לקריטיות, היום טסלה מקיימת את מרבית המכירות שלה אונליין. החנות הווירטואלית שלה מציעה חוויית רכישה חלקה הכוללת הדמיית הרכב, התאמה אישית והזמנה מלאה.
ערך התוכנה: Apple CarPlay ו-Android Auto
האנלוגיה לסמארטפון מתאימה לרכבים מחוברים, כאשר לקוחות רואים יותר ויותר את המכוניות שלהם כהרחבה של הטלפונים שלהם. Apple CarPlay ו-Android Auto מספקים את אותה הנוחות באמצעות מערכות המולטימדיה שבתוך המכונית. כפי שמציין פזיק, מערכות אלה לא דורשות התקנות נפרדות, ומציעות אינטגרציה חלקה.
מכוניות מחוברות: הזדמנות הכנסות דרך מנויים
יצרני הרכב הציבו יעדים שאפתניים להכנסות שיופקו משירותים דיגיטליים בתוך המכוניות. פזיק ו-Valtech עובדים על יכולות מסחר עם יצרני רכב, בהתאם למגמות של חשמול ויכולות גדלות והולכות של כלי רכב מחוברים.
לפי מחקר של S&P Global Mobility מ-2023, 82% מהמשיבים שחוו ניסיון חינם או מנוי קיים במכונית משנת 2016 ואילך, ישקלו לרכוש שירותים מבוססי מנוי בעתיד. תכונות מנוי פופולריות כוללות נהיגה אוטונומית בכביש מהיר, חבילות מולטימדיה וקישוריות משופרת.
התאמה אישית של חוויית הנהיגה
שיתוף הפעולה של Valtech Mobility עם Audi בנושא ערכות נושא (Audi Themes) ממחיש גישות חדשניות להתאמה אישית של חווית הנהיגה. השוק הדיגיטלי הזה מאפשר ללקוחות לבחור תמונות וערכות נושא לתאורת אווירה, כולל קטגוריות פופולריות כמו דיסני ומלחמת הכוכבים. הקונספט הזה, בדומה לחנות אפליקציות, שואף להתרחב לקול ולתכונות מתכווננות אחרות בתוך הרכב.
היכולת לעצב ולהתאים אישית את המראה של תא הנוסעים היא דוגמה מצוינת לשילוב בין מסחר מקוון לחווית נהיגה. בניית חנות וירטואלית לממשקי תצוגה, תאורה וקולי הרכב פותחת אפיק נוסף להכנסות ולשיפור המעורבות של הלקוחות.
עתיד מבוסס תוכנה
בסופו של דבר, מהפכת הרכב המחובר מחייבת את יצרני הרכב לפתח יכולות מסחר איתנות כדי לתקשר עם לקוחות באופן חלק לאורך כל מחזור החיים של הרכב. הטרנספורמציה הזו דורשת שבירת סילואים מסורתיים ואימוץ גישה משולבת יותר הממוקדת בלקוח.
הטמעת טכנולוגיות כמו אפליקציות תוך-רכביות, מערכות תוכנה מעודכנות באוויר ושירותי מנויים, מגדילה את הצורך ביכולות מסחר אונליין קלות לשימוש. על יצרני הרכב להשקיע בבניית חנויות וירטואליות איכותיות שישתלבו חלק עם הרכב המחובר.
לצד זאת, יש לשים דגש על הרמוניה בין האינטראקציות הדיגיטליות והפיזיות עם המותג. השילוב בין טכנולוגיות מקוונות לנקודות המגע המסורתיות במוסך הוא קריטי לשימור אמון ונאמנות הלקוח. בניית מערכת אקולוגית קוהרנטית של שירותים מקוונים ופנים אל פנים תהיה מפתח להצלחה.
עם הגישה הנכונה ובתמיכת פלטפורמות מתקדמות, ענף הרכב ערוך למהפכה דיגיטלית שתשפר את החוויה של כל בעלי העניין. התוכנה אולי אוכלת את העולם, אבל היא גם משדרגת אותו לגמרי.
מעניין אתכם ללמוד כיצד יכולות מסחר מקוון יכולות להניע את המכירות ולייעל את המכירות בעסק שלכם? צרו קשר לייעוץ עם המומחים שלנו מומחים ללא עלות.