קניית B2B מקוונת - כך תהפכו את החוויה למושלמת עבור לקוחותיכם
בעוד שקניית B2B מקוונת הולכת ונעשית נפוצה יותר, רבים מהלקוחות העסקיים עדיין נתקלים בחסמים ואתגרים בדרך לרכישה חלקה ויעילה. מורכבות הזמנות, תהליכי אישור מרובי שלבים וממשקים מסורבלים - כל אלו עלולים להרתיע קונים פוטנציאליים ולפגוע במכירות. למזלנו, בניית חנות וירטואלית מותאמת לצרכי B2B יכולה להפוך את החוויה למהנה ופשוטה הרבה יותר עבור הלקוח. הנה כמה דגשים שחשוב לשים אליהם לב כדי למקסם את הפוטנציאל של פלטפורמת המסחר שלכם.
מכירה מונחית ומוצרים הניתנים להתאמה אישית
אחד המאפיינים הבולטים של מכירת B2B הוא מוצרים מורכבים הדורשים התאמה לפני הוספה לעגלת הקניות. כדי להתמודד עם אתגר זה בצורה יעילה, מומלץ לשלב בחנות הווירטואלית מערכת CPQ (Configure, Price, Quote). מערכת כזו תנחה את הלקוח בתהליך בחירת המוצר, תציע אפשרויות התאמה רלוונטיות ותספק הצעת מחיר מותאמת אישית. כך, הקונה יוכל לקבל החלטה מושכלת המתאימה בדיוק לצרכיו.
ניהול מספר עגלות קניות במקביל
בארגונים גדולים, לעתים מתנהלים במקביל תהליכי רכש שונים שעשויים להימשך זמן רב. כדי להקל על הקונים לנהל מספר הזמנות בו זמנית, חשוב לאפשר יצירת מספר עגלות קניות עצמאיות. כל עגלה יכולה לקבל שם ספציפי ולהיות משויכת לחשבון או חוזה ארגוני מסוים. גמישות כזו יכולה לייעל משמעותית את חוויית הרכש ולחסוך זמן יקר.
שיתוף ושיתופי פעולה
פעמים רבות, הזמנת B2B דורשת מעורבות של כמה גורמים בארגון הרוכש. על כן, בבניית חנות וירטואלית יעילה יש לתת דגש על כלי שיתוף קלים לתפעול. למשל, מומלץ לאפשר לבעל עגלת קניות לשתף אותה עם עמיתים לעבודה או כל איש צוות רלוונטי, תוך שליטה על הרשאות הגישה (צפייה בלבד או עריכה מלאה). בנוסף, רצוי לתת אפשרות להפיק קישור לעגלה שניתן להעתיק ולשתף בדוא"ל או באפליקציית מסרים, לנוחות מרבית.
עמוד הזמנה בנפח גבוה
קונים עסקיים רבים יודעים בדיוק מה הם צריכים, ומעדיפים לחפש מוצרים לפי מק"ט. עמוד הזמנה המותאם להזמנות גדולות (Bulk Order) יחסוך להם זמן רב. חשוב לתמוך בחיפוש גם לפי מק"ט פנימי של הספק וגם לפי מק"ט במערכת הרכש של הלקוח. בנוסף, יש לאפשר טעינת קובץ CSV עם רשימת פריטים או הדבקת טקסט מהלוח של המחשב. עם השלמת רשימת המוצרים, הקונה יוכל בקלות להוסיף אותה לעגלה, ליצור הזמנה או לשמור כרשימת קניות לעתיד.
בקשה להצעת מחיר
סביבת B2B תחרותית מחייבת את החנויות המקוונות להתאים את עצמן ולהציע מספר רב של תכונות כדי לתמוך ביעילות באינטראקציה בין קונה ומוכר. במיוחד בשלב המשא ומתן על מחירים וחתימת הסכמים, חשוב לתת ללקוחות אופציה נוחה להגיש בקשה להצעת מחיר (RFQ).
ישנן מספר דרכים לממש את תהליך ה-RFQ בחנות וירטואלית. הבקשה יכולה להתחיל על ידי הלקוח עצמו דרך האתר, או על ידי נציג מכירות שקיבל את הפנייה בדוא"ל או טלפונית. הלקוח מוסיף את המוצרים הרצויים לעגלה, אך במקום לעבור לתשלום הוא שולח אותם כבקשה לנציג. בשלב זה, נפתח משא ומתן על העסקה. הנציג יכול לערוך את ההצעה, לשנות כמויות ומחירים או להציע מוצרים חלופיים. חשוב שגם לקונה וגם למוכר תהיה אפשרות להוסיף הערות להצעה ולשמור היסטוריה של השינויים.
מגוון דרכים להוספת פריטים לעגלת הקניות
כאמור, בכדי לשפר את הפרודוקטיביות, על חנויות B2B מקוונות לספק ללקוחות מספר דרכים לבצע הוספה של מוצרים לעגלה. בנוסף לכפתור הרגיל בעמוד המוצר, כדאי לאפשר גם הזמנה חוזרת מרכישות קודמות, הוספה מרובה של פריטים מעמוד ההזמנה בנפח גדול, טעינת קובץ CSV, חיפוש והוספה לפי מק"ט או בחירה מרשימת המועדפים.
דגשים לעמוד העגלה
העקרונות המנחים בעיצוב עמוד העגלה הם בהירות ושליטה. על הלקוח להבין בקלות מה התוכן ומהי העלות הסופית, כולל משלוח ומיסים. כמו כן, עליו לקבל יכולת פשוטה לבצע שינויים כמו עדכון כמות או הסרת מוצרים.
עמוד עגלת B2B דורש מספר תכונות נוספות. ראשית, יש לאפשר ללקוחות להוסיף הערות לעגלה או לפריטים ספציפיים. חלק מהקונים ירצו גם להוסיף מזהה הזמנה ממערכת הרכש הפנימית שלהם, לצורך התאמה מול הנהלת החשבונות. כמו כן, כדאי לתמוך בחיפוש מהיר והוספת פריטים ישירות מתוך העמוד, כדי לחסוך זמן יקר.
אישור עגלת קניות
בארגונים רבים, רכישות מעל סכום מסוים מחייבות אישור של מנהל. תהליך האישורים אמור להתקיים כחלק בלתי נפרד ממסע הקניה המקוון, ולא במנותק ממנו. בבניית חנות וירטואלית מומלץ להטמיע מערכת המאפשרת להגדיר סף מחיר שמעליו נדרש אישור לפני השלמת ההזמנה. העובד יוכל להתקדם לתשלום רק לאחר שהמנהל יאשר את העסקה. בהתאם לתנאי הרכישה, ניתן להגדיר מספר שלבי אישור לאותה הזמנה.
אופטימיזציה של זרימת Checkout
תהליך ה-Checkout הוא הרגע הקריטי בכל מימוש מסחר אלקטרוני, והוא אחראי ישירות על סגירת מכירות ועל השורה התחתונה של העסק. לקוחות עסקיים בימינו אינם סובלניים לתהליך מייגע ומבלבל הכרוך בפרטי תמחור מרובים ובדרישות הרשמה מתישות. בבניית חנות וירטואלית יש להבטיח זרימת Checkout חלקה ונטולת הסחות דעת.
כפי שצוין קודם, חשוב לפשט את הדרישות להרשמה כדי לתמוך בלקוחות חדשים. אך גם ללקוחות רשומים ניתן לשפר את חוויית המשתמש במעמד התשלום. במרבית המקרים, פרטי המשלוח והחיוב כבר ידועים וצריכים להיות מולאים מראש. בהתאם לתפקידו, ייתכן שלקונה אפילו לא תהיה הרשאה לשנות אותם.
לעתים קרובות, לקוחות B2B ירצו לציין תאריך אספקה נדרש כדי להתאים למועדי הייצור שלהם. לעיתים הם אף ירצו לפצל את ההזמנה בין מספר אתרים או להזמין משלוח במועדים שונים (Split Delivery). חנות וירטואלית מקצועית צריכה לתת מענה לצורך הזה, ולאפשר הוספת כתובות אספקה מרובות וחלוקת הפריטים בין היעדים השונים.
מגוון אפשרויות תשלום מותאמות
הצעת מגוון רחב של אמצעי תשלום שמותאמים לצרכים ולהעדפות של קונים עסקיים תשפר את הגמישות והנוחות בתהליך הרכש. חשוב לתמוך בתשלומים דרך חשבונית, תנאי אשראי ואמצעים אלקטרוניים שונים, כדי להקל על הלקוחות ולהבטיח עיבוד חלק של העסקאות.
לסיכום, בניית חנות וירטואלית מנצחת בזירת ה-B2B מחייבת התייחסות לצרכים הייחודיים של הקונים העסקיים. על ידי שילוב של תכונות מתקדמות כמו מערכת CPQ, ניהול מספר עגלות, כלי שיתוף, תהליכי אישור מובנים ומגוון אפשרויות תשלום - תוכלו לספק ללקוחות שלכם חוויית רכש מהירה, נוחה ואינטואיטיבית שתגדיל את שביעות הרצון ותמנף את ההכנסות.
מעוניינים לשפר את ביצועי המכירות המקוונות שלכם בזירת ה-B2B? פנו אלינו לייעוץ מקצועי ללא התחייבות. נשמח לבחון את האתגרים הספציפיים העומדים בפניכם, להמליץ על פתרונות מובילים ולסייע לכם לבנות אסטרטגיית מסחר אלקטרוני מנצחת, מותאמת בדיוק לצרכים של העסק והלקוחות שלכם.