חמשת העקרונות של מסחר אלקטרוני
במשך כמעט 100 שנה, סוחרי קמעונאות השתמשו במסגרת חמשת העקרונות או בווריאציה שלה כדי לעצב, לבחור ולהציג מוצרים. הקונספט תקף גם לחנויות מסחר אלקטרוני כיום, במיוחד בהקשר של בניית חנות וירטואלית מצליחה.
"זוהי אחריות מחלקת הסחורות לספק ללקוח סחורה בסגנון ובאיכות הנכונים, בכמויות מתאימות, במחיר הנכון ובזמן הנכון", כתב פול מ. מזור מלהמן ברדרס בספרו משנת 1927, "העקרונות של ארגון מיושמים לקמעונאות מודרנית". חמשת העקרונות הללו רלוונטיים מאוד גם לבניית חנות וירטואלית בת ימינו.
חמשת העקרונות של קמעונאות
תיאוריו של מזור התפתחו לכדי מה שמכונה לעתים חמשת העקרונות של קמעונאות:
- האנשים הנכונים
- המוצר הנכון
- הכמות הנכונה
- המחיר הנכון
- העיתוי הנכון
המונח "לספק ללקוח" הפך ל"האנשים הנכונים". "הסגנון והאיכות הנכונים" הם "המוצר הנכון". "כמויות מתאימות" הפכו ל"הכמות הנכונה". "המחיר הנכון" ו"הזמן הנכון" הם ציטוטים ישירים. בואו נבחן כל אחד מהעקרונות הללו בהקשר של בניית חנות וירטואלית.
האנשים הנכונים: "האנשים הנכונים" יכולים להתייחס להכרת הלקוחות שלך - דמוגרפיה, פסיכוגרפיה, הרגלי קנייה, פוליטיקה ונקודות כאב. הבנה זו מאפשרת לעסקי מסחר אלקטרוני להתאים אישית את מבחר המוצרים, המחירים, המבצעים וחווית הלקוח הכוללת. למשל, דמיינו עסק שמוכר בגדי יד שנייה לטבעונים. הנישה של החברה יכולה להיות אימות או אפילו אישור שפריט ספציפי בן עשרות שנים יוצר באופן שמושך את הקהל הזה. זה ישפיע על המוצרים, התיאור והקידום בחנות הווירטואלית שלהם.
המוצר הנכון: "המוצר הנכון" מתייחס לבחירה והצעה של סחורות רווחיות שהלקוחות יעריכו. "המוצר הנכון" למסחר אלקטרוני עומד ביעדי מרווח, נמכר בקצב מלאי מקובל, מתאים למוצרים הקיימים של הקמעונאי ומגיע מספק אמין. כל החבילה יוצרת מוצר מצליח לחנות וירטואלית. עבור מותגי D2C, "המוצר הנכון" יכול להיות מורכב יותר מכיוון שהוא יכלול עיצוב, רכיבים וייצור.
הכמות הנכונה: "הכמויות הנכונות" מתייחסות לרמת המלאי הנכונה במחסנים הקרובים ללקוחות סבירים. זה לא ניחוש. עסק מסחר אלקטרוני ממותג היטב ישתמש בנתוני מעקב מלאי, מידע על מכירות, ניתוח עלויות מחסן וכלים או מודלים אחרים כדי לזהות כמה מוצר נתון יש להחזיק בכל מיקום. למשל, סוחר כנראה לא יחזיק במכשירי יבוש באריזונה, אקלים יבש וצחיח. חשוב מאוד לקבוע את הכמות הנכונה של מוצרים בעת בניית חנות וירטואלית.
המחיר הנכון: אסטרטגיית תמחור משתנה בדרך כלל בהתאם לגודל העסק. בחברות קטנות, הבעלים או המנהלים קובעים לעתים קרובות כל מחיר באופן ידני בעזרת נוסחה בסיסית או אינטואיציה. אבל עסקים גדולים בדרך כלל עוקבים אחר מודל תמחור מסובך יותר. בכל מקרה, הרעיון הוא לבסס מערכות לקביעת מחירים רגילים ומוזלים למוצרים, קבוצות לקוחות ומסגרות זמן, ולהתאים זאת בבניית חנות וירטואלית.
העיתוי הנכון: רוב הצרכנים ישלמו יותר עבור מטריה כשיורד גשם. פעם שילמתי 90 דולר על סוודר כי הייתי קופא מקור. אז "הזמן הנכון" למוצר יכול להיות מתי שהוא מוצג, מוצע במבצע או אפילו נסגר. פריטי יום האהבה שיוצאים במרץ אינם מוצגים בזמן הנכון. תזמון נכון הוא חלק מהותי בבניית חנות וירטואלית מוצלחת.
לסיכום, חמשת העקרונות של קמעונאות - הלקוחות הנכונים, המוצר הנכון, הכמות הנכונה, המחיר הנכון והעיתוי הנכון - הם מסגרת רלוונטית ביותר לעסקי מסחר אלקטרוני כיום. על ידי יישום שיטתי של עקרונות אלה בבניית חנות וירטואלית, עסקים מקוונים יכולים להבטיח שהם מציעים את ההצעה הטובה ביותר ללקוחותיהם, להגדיל את שביעות רצון הלקוחות ולמקסם את הרווחיות. העקרונות הללו מהווים בסיס מוצק לאסטרטגיית קמעונאות מנצחת בעידן הדיגיטלי.