מהפכת הרכש: כיצד בינה מלאכותית משנה את חוקי המשחק
דו"ח חדש של חברת המחקר והייעוץ הטכנולוגי Gartner Inc. בשם "Predicts 2024: CPOs Adjust to Technology's Impact on Procurement" מצביע על התפתחויות משמעותיות הצפויות בתחום הבינה המלאכותית (AI) ברכש. הדו"ח מדגיש כיצד טכנולוגיה, במיוחד AI ואוטומציה, מתחילה לסייע בתהליכי הרכש ולהפוך אותם ליעילים יותר.
הגברת היצירתיות ברכש באמצעות בינה מלאכותית
על פי Gartner, תהליכי רכש עוברים התפתחות מתמדת כדי לענות על דרישות הולכות וגוברות מצד העסקים, המתפרסות הרבה מעבר לחיסכון בעלויות. פתרונות ממוכני AI לניהול מכרזים ורכש יכולים ליטול על עצמם משימות וקבלת החלטות שבעבר היו נחלתם הבלעדית של אנשי רכש מנוסים. ארגונים יכולים לנצל זאת כדי "לצרכן" אירועי רכש, כך שגם עובדים שאינם עוסקים ברכש באופן מקצועי יוכלו להגדיר דרישות, לזהות ספקים מתאימים ולנהל תהליכי רכש מקצה לקצה. בניית חנות וירטואלית היא אחת הדוגמאות לכך, המאפשרת לכל אחד להקים חנות מקוונת ללא צורך בידע טכני נרחב.
התפקיד ההולך וגדל של בינה מלאכותית ברכש
Gartner צופה כי עד שנת 2026, 20% מהארגונים ישתמשו בעוזרים וירטואליים וצ'אטבוטים לניהול אינטראקציות פנימיות ועם ספקים. עד 2027, 40% מאירועי הרכש יבוצעו על ידי אנשים שאינם עובדי רכש. באותה שנה, 50% מהארגונים יתמכו במשא ומתן על חוזים עם ספקים באמצעות כלי AI לניתוח סיכונים וסימון שינויים בחוזים. בשנת 2023 נרשמה עלייה של פי 17 בעניין בשימוש ב-AI עבור רכש לעומת 2022, ו-Gartner מעריכה כי מגמה זו תוביל לגל של פיילוטים של AI ברכש כבר בשנת 2024, ככל שהתחום יאמץ טכנולוגיה זו כדי להגביר את הערך שהוא מספק לעסקים. בניית חנות וירטואלית תהפוך לקלה יותר ויעילה יותר הודות ליכולות של בינה מלאכותית לייעל את תהליכי הרכש והקמת החנות.
טרנספורמציה באמצעות בינה מלאכותית מולידה (Generative AI)
טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית מולידה (Generative AI) צפויות להשתלט על מרבית המשימות הממוקדות בתקשורת, מה שידרוש מאנשי רכש לשפר את כישורי הטכנולוגיה שלהם כדי להישאר רלוונטיים. מקרי השימוש של GenAI יתפשטו לכל תהליך הרכש וישפרו את המהירות והיעילות בכל המחלקה. עד 2029, 80% מההחלטות האנושיות יושפעו על ידי GenAI, אך היצירתיות, התושייה והידע האנושי ימשיכו למלא תפקיד מרכזי. GenAI תוכל ליצור תוכן חדש, למלא מידע חסר או ליצור תרחישים ותוצאות לדוגמה, שיתמכו בסופו של דבר בקבלת החלטות אסטרטגיות. GenAI תוכל לסייע רבות בבניית חנות וירטואלית, למשל ביצירת תיאורי מוצרים, המלצות מותאמות אישית ללקוחות וחיזוי מגמות קנייה עתידיות.
התאמה לעולם של בינה מלאכותית ברכש
ככל שהטכנולוגיה משנה את אופי העבודה, אנשי רכש יצטרכו להסתגל. כישורים מסוימים יהיו נדרשים יותר ככל שבינה מלאכותית תהפוך לנפוצה בפעילות היומיומית. ארגוני רכש יאיצו את האוטומציה של משימות שגרתיות כמו אישורי יחסי ציבור, תקשורת פנימית וחיצונית ואישור ספקים על ידי סוכנים וירטואליים, מה שיאפשר לצוותים להתמקד בתחומים אחרים. הבסיס לכל מודל AI הוא מידע איכותי, ולכן ארגונים יצטרכו לטפח כישורים בניהול נתונים. זיהוי אלמנטים מרכזיים במידע שמניעים קבלת החלטות יבטיח שה-AI משתמש במידע הטוב ביותר עבור המשימות שלו. עם זאת, היצירתיות האנושית תישאר קריטית, מכיוון ש-AI מתקשה עם בעיות שאין לגביהן מידע או תקדים. בנייה ותפעול של חנות וירטואלית ידרשו שילוב מושכל בין טכנולוגיות בינה מלאכותית כמו זיהוי דפוסי רכישה וניתוח נתונים לבין יצירתיות אנושית בעיצוב החנות, פיתוח מוצרים ייחודיים ושירות לקוחות מצוין.
המחיר של אי-אימוץ בינה מלאכותית
המסר של Gartner ברור: בהשוואה למתחרים שלהם, ארגונים שלא יאמצו טכנולוגיות AI ימצאו את עצמם נחותים מבחינת עלויות וזריזות. לכן, מנהלי רכש צריכים לאמץ טכנולוגיות משנות משחק ולפתח יחסים קרובים ותומכים הדדית עם ספקים. עליהם גם לחשוב לטווח ארוך ולעבוד כדי למשוך כישרונות מובילים, מכיוון שכישורים כמו חשיבה ביקורתית, מתן מצגות ושכנוע בעלי עניין יהיו נדרשים מאוד בקרוב. עד 2026, מיומנות מתקדמת בכישורי נתונים וטכנולוגיה תהיה חשובה לא פחות ממיומנויות חברתיות ויצירתיות עבור אנשי רכש.
AI ברכש במציאות
כבר היום קיימות דוגמאות רבות ליישומים מעשיים של טכנולוגיות בינה מלאכותית בעולם הרכש:
- חברת הטלקום הבריטית BT הטמיעה בינה מלאכותית מולידה (GenAI) בפלטפורמת הרכש שלה, מה שהוביל לחיסכון דו-ספרתי בעלויות על פני מיליארדי ליש"ט בהוצאות שנתיות.
- חברת פיתוח התוכנה הישראלית "בינארי" מאפשרת בניית חנויות וירטואליות בקלות ובמהירות הודות לשימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית. הפלטפורמה שלהם יכולה ליצור אוטומטית עיצוב מותאם אישית, תיאורי מוצרים ופונקציונליות בהתאם להעדפות הלקוח, ללא צורך בידע תכנותי.
- חברת "Tealbook" מקנדה משתמשת ב-AI וניתוח נתונים כדי לשפר את יכולות הרכש של ארגונים. הפתרון שלהם יכול להצליב מידע על ספקים ממקורות שונים ולספק תובנות על סיכונים וחוזקות, ובכך לייעל את בחירת הספקים וקבלת ההחלטות.
לסיכום, תובנות של Gartner לגבי עתיד ה-AI ברכש מדגישות את החשיבות של אימוץ טכנולוגיה זו כדי להישאר תחרותיים. אנשי רכש יצטרכו להסתגל לכלים ושיטות חדשות, להתמקד בניהול נתונים, ביצירתיות ובחשיבה אסטרטגית. ארגונים המשתמשים ב-AI ביעילות יוכלו לשפר את פונקציות הרכש שלהם, להניע חיסכון בעלויות ויעילות ולשמור על יתרון תחרותי. כמו בתחומים רבים, גם ברכש ובקמעונאות נראה שמי שמאמץ בינה מלאכותית מוקדם יותר ובאופן מושכל, ייהנה מהתועלות שהיא מביאה. בניית חנות וירטואלית בעזרת AI היא דוגמה נהדרת לכך.
רוצים לדעת עוד על איך בינה מלאכותית יכולה לקדם את העסק שלכם ולעזור לכם בבניית חנות וירטואלית? צרו קשר לייעוץ ללא עלות מהמומחים שלנו!