חנות וירטואלית Etsy מדווחת על צמיחה מתונה בהכנסות למרות ירידה במכירות - כיצד היא מתמודדת עם האתגרים?
למרות שנת 2023 המוצלחת ביותר בתולדותיה מבחינת הכנסות, חברת המסחר המקוון Etsy נאלצת להתמודד עם סביבה מאתגרת לקמעונאות מוצרי צריכה. הכנסות החברה צמחו ב-0.8% ברבעון הראשון של 2024 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, אך המכירות הכוללות (GMS) דווקא התכווצו. למרות תוצאות מעורבות אלו, Etsy ממשיכה לחדש ולהתאים את האסטרטגיה שלה לעידן הדיגיטלי המשתנה במהירות.
התמודדות עם ירידה במכירות וצמיחה איטית
על פי הדו"חות הכספיים, הכנסות Etsy עלו ל-646 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024, לעומת 640.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, המכירות הכוללות (GMS) ירדו ב-3.7% ל-3 מיליארד דולר. הירידה הורגשה במיוחד בזירת המסחר העיקרית של Etsy, ללא שוק הכלים המוזיקליים Reverb ושוק הבגדים המשומשים Depop, שם נרשמה ירידה של 5.3% במכירות.
הסיבה העיקרית לקיפאון, על פי מנכ"ל החברה ג'וש סילברמן, היא הסביבה המאתגרת עבור מוצרי צריכה שאינם הכרחיים. למרות הגידול של 1.9% במספר הקונים הפעילים, שהגיע ל-91.6 מיליון, ההוצאה הממוצעת לקונה פעיל ירדה ב-3.5%. רק 45% מהמשתמשים הפעילים עושים שימוש באפליקציה הייעודית של Etsy, מה שמצביע על קושי לייצר נאמנות ומעורבות בקרב הלקוחות.
הימור על מצב מתנות (Gift Mode) נושא פירות
אחד הנתונים המעודדים עבור Etsy ברבעון האחרון היה הצמיחה במכירות מתנות בזירת המסחר. באמצעות התכונה "מצב מתנות" (Gift Mode), הצליחה החברה להגדיל את שיעור ההמרה ביותר מ-200% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
Gift Mode מאפשר ללקוחות לגלוש במבחר ממוקד ומגוון של רעיונות למתנות, ולא רק בפריטים בודדים. "זהו תת-קבוצה הייחודית והמגוונת ביותר של מלאי שאי פעם אצרנו והצגנו ב-Etsy", ציין סילברמן. "מאורגן סביב סט של רעיונות למתנות כדי לתת לך תחושה שאתה קונה בשביל אדם ולא סתם חפץ".
התוצאה היא שמכירות המתנות של Etsy צמחו בשיעור חד-ספרתי נמוך, בהשוואה לירידות בקרב מתחרים בתחום הקניות למתנות. הצלחה זו מדגימה את הפוטנציאל הטמון בהתאמה אישית ובהבלטת הערך המוסף הייחודי של פלטפורמת Etsy.
בינה מלאכותית ולמידת מכונה ככלי להתאמה ולייעול
על מנת להתמודד עם התחרות הגוברת, Etsy משקיעה בטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה (ML) מתקדמות. המטרה היא לשפר את חווית המשתמש ולהתאים את ההצעות ללקוחות באופן מדויק יותר.
"לעתים קרובות מדי, כשאתה מבקר ב-Etsy, תוצאות החיפוש שלך עמוסות ומראות לך יותר מדי פריטים שנראים דומים מאוד", הסביר סילברמן. לדבריו, מודלים לשוניים גדולים (LLMs) ובינה מלאכותית מייצרים הזדמנות עבור Etsy להבין טוב יותר מה המשתמשים מחפשים ולהציג להם מוצרים רלוונטיים יותר.
למידת מכונה גם מסייעת ל-Etsy לזהות ולהסיר פריטים שמפרים את מדיניות ה-Handmade שלה בצורה יעילה. ברבעון הראשון של 2024, הצליחה החברה להסיר 115% יותר רישומים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנוסף, שימוש באלגוריתמים מתוחכמים אפשר ל-Etsy לקצר את זמני האספקה המשוערים של שירות הדואר האמריקאי (USPS) ביותר מיום, ולהגדיל פי שלושה את אחוז ההזמנות הזכאיות להבטחת אספקה תוך 7 ימים או פחות.
מתווה לבניית חנות וירטואלית מצליחה בנוף משתנה
ההתמודדות של Etsy עם קשיים צרכניים ותחרותיים משקפת מגמות רחבות יותר בענף הקמעונאות המקוון. בלב האתגר עומדת השאלה: כיצד בונים חנות וירטואלית שמספקת ערך ייחודי, מייצרת נאמנות ומסתגלת לציפיות המשתנות של הלקוחות?
כפי שממחיש המקרה של Etsy, חלק מהמפתחות להצלחה כוללים:
- תוכן ממוקד וייחודי - מיצוב המוצרים והקטגוריות סביב קונספטים ייעודיים (כמו מתנות), ולא רק כמוצרים גנריים.
- טכנולוגיות מתקדמות - ניצול הכוח של AI ו-ML כדי להתאים את החוויה, לייעל תהליכים ולמנוע הונאות.
- מיקוד בחוויית משתמש - ממשק נוח, מהיר ואינטואיטיבי שהופך את הגלישה והרכישה לחלקות ומהנות.
- ערך מוסף ברור - שידור הצעת הערך הייחודית של החנות (כמו מוצרים בעבודת יד) ומה מבדל אותה ממתחרים.
- קהילה ונאמנות - טיפוח הקשר עם הלקוחות ועידוד מעורבות ושיתוף (למשל דרך אפליקציה ייעודית).
בהינתן התחרות העזה והדינמיקה המשתנה במהירות בעולם הקמעונאות המקוון, בניית חנות וירטואלית מצליחה דורשת גישה הוליסטית ואסטרטגית. עסקים חייבים לשלב בין היבטים של מיצוב, חדשנות טכנולוגית, חווית משתמש וטיפוח יחסי לקוחות כדי לייצר ערך משמעותי.
ההצלחה של Etsy במצב מתנות ממחישה את הפוטנציאל של התאמה למגמות שוק תוך שמירה על מהות מותגית ברורה. בעוד שהחברה לא חסינה לטלטלות בסביבה הכלכלית, היא ממשיכה לחדש ולהתאים את עצמה לעולם הדיגיטלי המשתנה.
בסופו של דבר, המתכון לצמיחה מתמשכת בתעשיית המסחר המקוון טמון ביכולת להציע הצעת ערך ברורה המגובה בחוויית שימוש מעולה ובטכנולוגיה מתקדמת. עבור עסקים שבוחנים את צעדיהם הבאים בזירה התחרותית הזו, ההתנסות של Etsy מספקת תובנות חשובות לגבי מה שעובד ומה שלא.
רוצה ללמוד כיצד לבנות חנות וירטואלית? צור קשר לייעוץ ראשוני ללא התחייבות ותקבל כלים ותובנות שיסייעו לך לפרוץ קדימה.