המסחר האלקטרוני בסעודיה, איחוד האמירויות ומצרים - נתוני שוק ותחזיות
בעשור האחרון, המסחר האלקטרוני במזרח התיכון, בפרט בסעודיה, איחוד האמירויות ומצרים, עבר שינויים מרשימים. הגידול המהיר בתהליכי הדיגיטיזציה, יחד עם האימוץ הגובר של טכנולוגיות ניידות ובשיפור הנגישות לאינטרנט, שינו את התנהגות הצריכה באזור. השפעות הללו גרמו לפיתוח מואץ של שיטות מסחר שונות, כמו בניית חנות וירטואלית, המאפשרות לעסקים להתאים את עצמם לצרכים המתקדמים של הלקוחות. במאמר זה נבחן את המגמות המרכזיות, נתוני השוק, התחזיות והאתגרים הפנימיים שמעסיקים את השוק הדינאמי הזה.
נתוני שוק עדכניים
נכון לשנת 2023, הענף של המסחר האלקטרוני במזרח התיכון מצביע על צמיחה עקבית ומרשימה. להלן כמה נתונים מרכזיים:
- סעודיה: מדוח שפורסם על ידי Statista, שוק המסחר האלקטרוני בסעודיה צפוי לגדול מ-9.5 מיליארד דולר בשנת 2020 לכ-13.3 מיליארד דולר עד לשנת 2025.
- איחוד האמירויות: השוק בסוף 2023 מוערך ב-17.1 מיליארד דולר, עם תחזיות שמצביעות על גידול ל-27.1 מיליארד דולר עד לשנת 2025.
- מצרים: בשנת 2022, המסחר האלקטרוני במדינה רשם עלייה של 30%, עם מכירות שהגיעו ל-4.2 מיליארד דולר, והתחזיות מצביעות על המשך צמיחה בשנים הקרובות.
מגמות עיקריות
כאשר בוחנים את השוק, ישנם מספר מגמות בולטות שראויות לציון:
- אימוץ טכנולוגיית המובייל: במדינות רבות במזרח התיכון, השימוש באינטרנט הנייד מהווה את החלק הגדול ביותר מהכניסות לאתרים. לדוגמה, בערב הסעודית, כ-80% מהעסקאות במסחר האלקטרוני מתבצעות באמצעות מכשירים ניידים.
- התגברות על מכשולים עם תשלומים דיגיטליים: חברות רבות מציינות את המעבר לתשלומים דיגיטליים מתקדמים, כאשר פלטפורמות תשלום מבוססות בלוקצ'יין ו-Wallets דיגיטליים, כמו STC Pay בסעודיה וnoon payments באיחוד האמירויות, זוכות לפופולריות רבה.
- העלאת מודעות למותגים: פרסום ממומן ברשתות החברתיות, בדגש על פייסבוק ואינסטגרם, מסייע רבות למותגים לחזק את הנוכחות שלהם ולהגיע לקהלים חדשים.
אתגרים בשוק
לצד הצמיחה המרשימה, המסחר האלקטרוני במזרח התיכון נתקל באתגרים משמעותיים:
- תשתיות לוגיסטיות לא מספיק מפותחות: במדינות כמו מצרים, קיימת בעיה בתשתיות התחבורה והמלאי, וההגבלות הקיימות על נגישות לאזורי פריפריה מהוות מכשול.
- בעיות ביטחון מידע: בעיות בטיחותיות והפרות מידע מציבות חשש רבה אצל הצרכנים, מה שמוביל לחלקם להמעיט ברכישות אונליין.
- תחרות עם שחקנים בינלאומיים: חברות כמו אמזון ואליאקספרס מתמודדות עם עסקים מקומיים, דבר שיכול ככל הנראה להקשות על ההתפתחות של השוק.
תחזיות עתידיות
על פי תחזיות שניתנו על ידי מספר אנליסטים, צפויה המשך צמיחה משמעותית של המסחר האלקטרוני במזרח התיכון בעשור הקרוב:
- התחזיות עבור סעודית تشير לכך שהשוק עשוי להגיע לכ-28.5 מיליארד דולר עד לשנת 2030.
- באיחוד האמירויות, התחזית מצביעה על צמיחה ניכרת בשל השקעות ממשלתיות ופרויקטים טכנולוגיים, כאשר ישנה הערכה שהשוק עשוי להגיע לכ-40.5 מיליארד דולר.
- במצרים, המידע מצביע על כך שהתחזקות של תשתיות ושירותים דיגיטליים עשויים להביא את השוק לעלייה של עד 10.5 מיליארד דולר עד לשנת 2030.
שחקנים עיקריים בשוק
לצד הנתונים והתחזיות, שוק המסחר האלקטרוני בפרטי ייחודיים מסביב לעולם המזרח התיכון מעניין במיוחד בזכות השחקנים השונים בתעשייה:
- שחקנים מקומיים: חברות כמו Souq.com (כיום חלק מאמזון) בולטות בשוק הסעודי, בעוד noon.com מתמקדות באיחוד האמירויות ובמצרים.
- חברות תשלומים: נוכחות של חברות תשלומים דיגיטליים כמו Payfort וTap Payments צפויה להגביר את היכולת של עסקים קטנים ובינוניים להיכנס לשוק המסחר האלקטרוני.
- פלטפורמות מסחר מקוון: הרכישות המקוונות עוברות דרך פלטפורמות מגוונות, עם מודלים עסקיים חדשניים כמו Drop Shipping, המאפשרים לעסקים להציע מוצרים מבלי להחזיק במלאי עצמאי.
השפעת הקורונה על המסחר האלקטרוני
משבר הקורונה שדלק בחאום 2020 גרם לעלייה ניכרת במכירות המסחר האלקטרוני. רבים מהצרכנים שנותרו בבית מצאו את הפתרון בשירותי רכישה מקוונים, דבר שדחף עסקים רבים, כולל עסקים קטנים, לפתח בניית חנות וירטואלית כדי לשרוד בשוק הלקוי. תופעה זו מבחינה לא פשוטה הוטמעה במחקרי שוק, מה שמצביע על נטייה טבעית של צרכנים לקנייה אונליין גם לאחר חזרת השגרה.
כוונות ממשלתיות לקידום התחום
הממשלות של סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים זיהו את הפוטנציאל הגלום במכירה המקוונת והחלו להפעיל תוכניות שונות לקידום התחום. לדוגמה:
- סעודיה: במסגרת החזון 2030, ישנם מרכיבים שמיועדים לקידום הטכנולוגיה והחדשנות, עם תמריצים וסיוע לעסקים קטנים בענף המסחר האלקטרוני.
- איחוד האמירויות: הממשל מבצע פרויקטים שנועדו להכין את התשתיות הטכנולוגיות והלוגיסטיות על מנת לתמוך בהמשך הגדילה של המסחר האלקטרוני.
- מצרים: הישגים במאבק נגד הקורונה, יחד עם השקעות בתשתיות, צפויים לעודד ולתמוך בעסקים שרוצים להרחיב את פעילותם באונליין.
סיכום
באופן כללי, המצב של המסחר האלקטרוני בסעודיה, איחוד האמירויות ומצרים מצביע על התקדמות רבה ומגוון רחב של הזדמנויות שחקניות בשוק. על אף האתגרים המגויסים, ניתן לצפות לעתיד מזהיר לתחום זה, כאשר השוק מתכונן להתפתח עוד יותר עם ההשקעות והמאמצים הממשלתיים להחיל טכנולוגיות מתקדמות והקניית בניית חנות וירטואלית לצורך הרחבת הפעילות העסקית. עם יובהר כי על פי התחזיות, תקופת הצמיחה בשוק המסחר האלקטרוני במזרח התיכון רק מתחילה, ההזדמנויות שהענף מציע מצריכות מהשחקנים בשוק להיות מוכנים ולהגיב במהירות לשינויים, על מנת למצות את הפוטנציאל העצום שיש לו להציע.